Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSpernes, Kari
dc.date.accessioned2022-02-01T15:57:04Z
dc.date.available2022-02-01T15:57:04Z
dc.date.created2021-08-30T06:52:51Z
dc.date.issued2021-06
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2021, 7, 240-254.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976333
dc.description.abstractSelv om skolens verdigrunnlag bygger på likeverd mellom elevene og nulltoleranse for diskriminering, er diskriminering av minoriteter likevel et problem i skolen. Dette tilsier at lærerutdanningene må jobbe aktivt med holdningsskapende arbeid. Hensikten med denne artikkelen er å undersøke hvorvidt en oppgave om begrepsbruk kan bevisstgjøre grunnskolelærerstudenter hvordan begrepene som brukes kan bidra til generalisering og stereotypisering. Et omdreiningspunkt i analysen er hvordan generalisering, stereotypisering og mulige fordommer kommer til uttrykk gjennom refleksjon rundt begrepene ‘foreldre’ og ‘innvandrerforeldre’. Resultatene viser at studentenes assosiasjoner er svært ulike avhengig av hvilket begrep de har reflektert rundt. De studentgruppene som fikk begrepet foreldre knytter sine assosiasjoner i hovedsak til foreldrerollen, mens gruppene som fikk begrepet innvandrerforeldre relaterer sine assosiasjoner i hovedsak til disse foreldrenes språklige og/eller kulturelle bakgrunn. Med utgangspunkt i begrepene er studentene også på ulikt vis opptatt av utfordringer i skole–hjemsamarbeidet. Datamaterialet som artikkelen bygger på, er resultatene fra selve studentoppgaven samt lærerstudentenes refleksjoner etter at de har blitt presentert for resultatene fra oppgaven.en_US
dc.description.abstractSchool’s values are based on equality between students and zero tolerance for discrimination, but generalization and stereotyping related to minorities is still a school problem. This is a signal to teacher education about the importance of enabling student teachers to reflect on their attitudes. The purpose of this article is to investigate whether an assignment, with focus on the concept ‘parents’ and ‘immigrant parents’, can make student teachers aware of how the concepts they use can possible contribute to generalization and stereotyping. The results show that the students’ conceptualizations are clearly different, depending which of the two concepts they reflected upon. The groups that discussed the concept ‘parents’ mainly reflected on various aspects of the parental role, while the groups that got the concept ‘immigrant parents’ made associations mainly related to the parents’ ethnic, cultural and linguistically background and challenges in home–school cooperation. The data, on which the article is based, is the result of the student assignment and the students’ reflections (audio recorded and transcribed) after they were presented the result of the assignment.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectbegrepsbruken_US
dc.subjectbegrepsoppgaveen_US
dc.subjectgeneraliseringen_US
dc.subjectstereotypiseringen_US
dc.subjectgeneralisationen_US
dc.subjectstereotypingen_US
dc.subjectstudent-assignmenten_US
dc.subjectterminologyen_US
dc.titleLærerstudenters bevisstgjøring av sammenhengen mellom begrepsbruk og oppfattet annerledeshet.en_US
dc.title.alternativeStudent teachers’ awareness of the connection between concepts and perception of othernessen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Kari Spernes.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber240-254en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v7.2204
dc.identifier.cristin1929572
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal