Litteratur for verdensreddere? Perspektiver og dilemmaer omkring bærekraftig utvikling i Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og i læreplanene
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2977441Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Axelsson, M. & Opset, B.B. (Red.). (2021). Fortellinger om bærekraftig utvikling: Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget. 10.18261/9788215050089-2021-08Sammendrag
Kapitlet retter et analytisk blikk mot Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og viser hvordan romanen inneholder elementer som egner seg for arbeid med temaet bærekraftig utvikling. En særlig oppmerksomhet rettes mot romanens skildring av skjev fordeling av ressurser og integreringen av dyr i fortellingen. Analysen synliggjør samtidig noen av romanens særpreg som litteratur, skrevet for ungdomslesere. Ved å trekke veksler på affektiv narratologi, teori om verdensborgerskap og økokritikk foreslås økokosmopolitisk empati som et konsept, og det tydeliggjøres hvordan dette kommer til uttrykk i litteraturen. Til slutt diskuteres også læreplanen og møtet mellom generasjonene. The chapter focuses on Simon Stranger's young adult novel Verdensredderne (‘The Saviors of the World’) and shows how the novel contains elements suitable for engaging with the topic of sustainable development. A specific attention is devoted to the novel’s rendering of the uneven distribution of resources and its integration of animals in the story. At the same time, the analysis makes some of the specific characteristics, as literature for young adults, explicit. Drawing on theories such as affective narratology, theory on cosmopolitanism and ecocritisism, ecocosmopolitan empathy is suggested as a concept, and the chapter shows how this is expressed in the literature. Finally, the curriculum in relation to the meeting across generations is discussed.