Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpset, Barbro Bredesen
dc.date.accessioned2022-02-07T10:45:18Z
dc.date.available2022-02-07T10:45:18Z
dc.date.created2021-11-02T15:39:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAxelsson, M. & Opset, B.B. (Red.). (2021). Fortellinger om bærekraftig utvikling: Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn978-82-15-05008-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977441
dc.description.abstractKapitlet retter et analytisk blikk mot Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og viser hvordan romanen inneholder elementer som egner seg for arbeid med temaet bærekraftig utvikling. En særlig oppmerksomhet rettes mot romanens skildring av skjev fordeling av ressurser og integreringen av dyr i fortellingen. Analysen synliggjør samtidig noen av romanens særpreg som litteratur, skrevet for ungdomslesere. Ved å trekke veksler på affektiv narratologi, teori om verdensborgerskap og økokritikk foreslås økokosmopolitisk empati som et konsept, og det tydeliggjøres hvordan dette kommer til uttrykk i litteraturen. Til slutt diskuteres også læreplanen og møtet mellom generasjonene.en_US
dc.description.abstractThe chapter focuses on Simon Stranger's young adult novel Verdensredderne (‘The Saviors of the World’) and shows how the novel contains elements suitable for engaging with the topic of sustainable development. A specific attention is devoted to the novel’s rendering of the uneven distribution of resources and its integration of animals in the story. At the same time, the analysis makes some of the specific characteristics, as literature for young adults, explicit. Drawing on theories such as affective narratology, theory on cosmopolitanism and ecocritisism, ecocosmopolitan empathy is suggested as a concept, and the chapter shows how this is expressed in the literature. Finally, the curriculum in relation to the meeting across generations is discussed.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFortellinger om bærekraftig utvikling. Perspektiver for norskfaget
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectSimon Strangeren_US
dc.subjectungdomslitteraturen_US
dc.subjectlitteraturdidaktikken_US
dc.subjectøkokritikken_US
dc.subjectkosmopolitismeen_US
dc.subjectyoung adult literatureen_US
dc.subjectdidactics of literatureen_US
dc.subjectecocriticismen_US
dc.subjectcosmopolitanismen_US
dc.titleLitteratur for verdensreddere? Perspektiver og dilemmaer omkring bærekraftig utvikling i Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og i læreplaneneen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderHvert enkelt kapittel © de respektive forfatterne 2021.en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.source.pagenumber167-190en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215050089-2021-08
dc.identifier.cristin1950686
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal