Med barneleseren inn i en økokritisk lesepraksis
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2977462Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Axelsson, M. & Opset, B.B. (Red.). (2021). Fortellinger om bærekraftig utvikling: Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget. 10.18261/9788215050089-2021-06Sammendrag
I kapitlet retter vi oppmerksomheten mot de yngste leserne i skolen, og det som for mange barn er viktige møter med fortellingenes og bøkenes verden, gjennom bildeboka og høytlesningssituasjonen. Med naturorienterte litteraturstudier som teoretisk bakteppe (f.eks. Garrard, 2012) undersøker vi om de ulike representasjonene av natur i et utvalg bildebøker kan gi rom for utforskende samtaler om barns forhold til omgivelser og naturen som omgir dem. Teoretiske bidrag henter vi fra blant annet Joseph Appleyard og Martha Nussbaum. Formålet med kapitlet er å vise hvordan bildebøker og bildeboksamtaler kan invitere barneleseren til naturglede og til økt bevissthet om bærekraftig utvikling. In this chapter, we turn our attention to the youngest readers in school, where many children experience important encounters with the world of stories, picture books, and reading aloud. With nature-oriented literature studies as a theoretical backdrop (e.g. Garrard, 2012), we investigate whether the various representations of nature in a selection of picture books can provide space for exploratory conversations about children’s relationships with the environment and the nature that surround them. Theoretical contributions from e.g. Joseph Appleyard and Martha Nussbaum also play an important role in our investigation. The purpose of the chapter is to show how picture books, along with conversations about these books, can invite young readers to enjoy nature and increase an awareness of sustainable development.