Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHäbler, Camilla
dc.contributor.authorElisenberg, Marion
dc.date.accessioned2022-02-07T11:53:35Z
dc.date.available2022-02-07T11:53:35Z
dc.date.created2021-10-24T14:08:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAxelsson, M. & Opset, B.B. (Red.). (2021). Fortellinger om bærekraftig utvikling: Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn978-82-15-05008-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977462
dc.description.abstractI kapitlet retter vi oppmerksomheten mot de yngste leserne i skolen, og det som for mange barn er viktige møter med fortellingenes og bøkenes verden, gjennom bildeboka og høytlesningssituasjonen. Med naturorienterte litteraturstudier som teoretisk bakteppe (f.eks. Garrard, 2012) undersøker vi om de ulike representasjonene av natur i et utvalg bildebøker kan gi rom for utforskende samtaler om barns forhold til omgivelser og naturen som omgir dem. Teoretiske bidrag henter vi fra blant annet Joseph Appleyard og Martha Nussbaum. Formålet med kapitlet er å vise hvordan bildebøker og bildeboksamtaler kan invitere barneleseren til naturglede og til økt bevissthet om bærekraftig utvikling.en_US
dc.description.abstractIn this chapter, we turn our attention to the youngest readers in school, where many children experience important encounters with the world of stories, picture books, and reading aloud. With nature-oriented literature studies as a theoretical backdrop (e.g. Garrard, 2012), we investigate whether the various representations of nature in a selection of picture books can provide space for exploratory conversations about children’s relationships with the environment and the nature that surround them. Theoretical contributions from e.g. Joseph Appleyard and Martha Nussbaum also play an important role in our investigation. The purpose of the chapter is to show how picture books, along with conversations about these books, can invite young readers to enjoy nature and increase an awareness of sustainable development.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFortellinger om bærekraftig utvikling. Perspektiver for norskfaget
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectbildebøkeren_US
dc.subjectlitteratursamtaleren_US
dc.subjectinspirasjon til bærekraftig utviklingen_US
dc.subjectpicture booksen_US
dc.subjectconversations about literatureen_US
dc.subjectinspiration for sustainable developmenten_US
dc.titleMed barneleseren inn i en økokritisk lesepraksisen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderHvert enkelt kapittel © de respektive forfatterne 2021.en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.source.pagenumber124-143en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215050089-2021-06
dc.identifier.cristin1948026
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal