Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSennerud, Hege Cathrin
dc.contributor.authorRieck, Heike Angela
dc.contributor.authorSekkouri, Sandra Elise
dc.contributor.authorTveitan, Christina Berg
dc.date.accessioned2023-01-27T10:20:51Z
dc.date.available2023-01-27T10:20:51Z
dc.date.created2022-12-22T23:11:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2022, 19 (4), 125-142.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3046808
dc.description.abstractDenne artikkelen tematiserer hvordan lyttende pedagogikk kan åpne opp for at flere stemmer i dialoger mellom UH-sektoren og barnehagen kan synliggjøres i et ReKomp-partnerskap. De fire artikkelforfatterne er i tett samarbeid med flere barnehager og har en deltakende rolle i ulike barnehagers utviklingsarbeid. Empirien som denne artikkelen er basert på er fra 2019 til 2021, der fokuset har vært på samarbeid med personalet i barnehagen. Deltakelsen har foregått i barnehagehverdagen; personalmøter, møter med pedagogiske ledere og avdelingsmøter. Forfatterne utforsker hva pedagogisk dokumentasjon kan bli når lyttende pedagogikk er et bærende element i samarbeidene med barnehagene. Den teoretiske inngangen for utforskning av tematikken er Mikhail Bakhtins litteraturteoretiske og språkfilosofiske perspektiv. Lyttende pedagogikk og plassen den kan ha i barnehagen utvides gjennom begrepene dialog, lytting og latter, som er hentet fra dette perspektivet. Det empiriske materialet bygger på utdrag fra dialoger mellom forfatterne og danner grunnlag for artikkelens diskusjon og analyse. Å være i partnerskap er komplekst og mangesidig, noe forfatterne synliggjør gjennomgående i artikkelen.en_US
dc.description.abstractThis article discusses how the pedagogy of listening can foster dialogue between the higher education sector and kindergartens in a ReKomp partnership. The authors of this article are in close interaction with several kindergartens and play a participatory role in the development work of different kindergartens. This article is based on empirical data from 2019 to 2021, where the focus was on interacting with kindergarten staff. Participation took place in everyday kindergarten life and meetings with staff, department members and pedagogical leaders. The authors explore the potential of pedagogical documentation when the pedagogy of listening is a fundamental element in collaboration with kindergartens with respect to Mikhail Bakhtin’s literary theoretical and linguistic perspectives. Listening pedagogy and its potential in kindergartens are expanded through the concepts of dialogue, listening and laughter that are taken from this perspective. The empirical material is based on excerpts from dialogues between the authors and forms the basis for the discussion and analysis of the article. Being in a partnership is complex and multifaceted, which the authors highlight throughout the article.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/view/237/440
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectpedagogical documentationen_US
dc.subjectpedagogy of listeningen_US
dc.subjectlatter og dialogen_US
dc.subjectlyttende pedagogikken_US
dc.subjectpedagogisk dokumentasjonen_US
dc.subjectpartnerskap i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehageen_US
dc.subjectReKompen_US
dc.subjectlaughter and dialougeen_US
dc.subjectpartnerships between higher education sector and kindergartenen_US
dc.titleDet lyttende i dialogen i et partnerskap mellom barnehagen og UH-sektor.en_US
dc.title.alternativeThis article discusses how the pedagogy of listening can foster dialogue between the higher eduen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2022 Hege Cathrin Sennerud, Heike Angela Rieck, Sandra Elise Sekkouri, Christina Berg Tveitanen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber125-142en_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.237
dc.identifier.cristin2097177
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal