Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBelseth, Kjartan
dc.date.accessioned2023-04-28T07:44:07Z
dc.date.available2023-04-28T07:44:07Z
dc.date.created2023-03-30T15:13:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBarn – forskning om barn og barndom i Norden. 2023, 41 (1), 23-37.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3065419
dc.description.abstractReligion og livssyn i barnehagesammenheng er ikke et utbredt tema i verken norsk forskning eller i norske barnehager. Denne artikkelen ønsker å rette søkelyset på spesielt fagområdet etikk, religion og filosofi fra barnehagens rammeplan, og det vil gjøres en analyse av deler av en kvantitativ spørreundersøkelse om hvordan arbeid med religion i barnehagens hverdagsliv kan foregå. En kvantitativ tilnærming er benyttet for å undersøke et stort omfang av ulike informanters arbeid med religion og livssyn i barnehagen. Rammeplanen vektlegger samtalen som utgangspunkt for barns undringer og tanker om religion, og her vil personalets kunnskap om religion og livssyn stå sentralt. Begreper og spørsmål som stilles i artikkelen vil analyseres og diskuteres med utgangspunkt i postkoloniale perspektiver og nyere forskning på religion i barnehagen i nordisk sammenheng.en_US
dc.description.abstractReligion and worldviews as part of Early Childhood Education and Care practices is not heavily researched in Norway, and religion is something not many preschools are focusing on in their everyday pedagogical work. This article seeks to emphasize the area ethics, religion and philosophy from the Norwegian Framework Plan for preschools. The article draws on findings from a quantitative survey among preschool employees researching religions place in the everyday pedagogy. A quantitative approach is used to examine a large extent of different informants’ work with religion and worldviews in preschool. The Framework Plan emphasizes conversation as a starting point for children’s questions and thoughts about religion, and the employees’ knowledge on religion and worldviews will be central in this context. The terms used and questions asked will be analyzed and discussed using postcolonial perspectives and newer research on religion as part of Early Childhood Education and Care practices in a Nordic context.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://tidsskriftetbarn.no/index.php/barn/article/view/5236/8454
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectreligionen_US
dc.subjectlivssynen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectsamtaleen_US
dc.subjectkunnskapen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.title«Et ord sier mer enn tusen tegninger» – en undersøkelse om religions plass i barnehagenen_US
dc.title.alternative“A word says more than a thousand drawings” – a study on the place of religion in Norwegian preschoolsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber23-37en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/barn.v41.5236
dc.identifier.cristin2138603
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal