Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 71-90 av 215
-
The Fairy-Tale Forest: Developing Pedagogical Content Knowledge for teaching Primary School Mathematics in The Scottish Storyline Approach
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Chapter 8. This study focuses on the development of mathematical pedagogical content knowl-edge when implementing Storyline as a narrative approach to organising cross-curricu-lar learning for student teachers to become ... -
Fantasi og virkelighet i Theodor Kittelsens mytiske forestillingsverden: rapport om et temaarbeid fra grunnskolens praksisfelt
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:2, Research report, 2013-06-04) -
Feltarbeid i barnehagen - noen metodiske refleksjoner om forskning som relasjon mellom forsker og informanter
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (To- og flerspråklige barn i Norden)
(Research report, 2012-04-02)Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det ... -
Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen gjev oversikt over nordisk forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida dei siste tjue åra (2000–2019). I denne perioden har vilkåra for barns deltaking i ulike tekstkulturar endra seg ... -
Fortellinger om oppvekst og skole : Casemetodikk i lærerutdanningen
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004) -
Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Leseforståelse kan ses som nøkkelen til læring og skolefaglig fungering. Siden narrativ kompetanse har vist seg å være en av komponentene som har betydning for utviklingen av leseforståelse, undersøkes sammenhengen mellom ... -
From Language Teacher to Teacher of Languages : results from a Socrates-project
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)From language teacher to teacher of languages er det norske teamets bidrag til Lingua-A prosjektet Intercomprehension in Language Teacher Education (ILTE, 1998 – 2002). De ulike teamene valgte å tilpasse ... -
Galperin's legacy and some current challenges of educational research and practice: Agency, technology, and design
(Peer reviewed; Journal article, 2020)At the risk of being overly selective and superficial, we argue that Galperin's legacy might offer a valuable contribution to somecurrent and future-oriented themes in educational research and practice. Our intention is ... -
Gender Dysphoria, Sexuality and Autism Spectrum Disorders: A Systematic Map Review
(Journal article; Peer reviewed, 2018-07-18)In this systematic map review, we aimed (1) at identifying studies including the co-occurrence of autism spectrum disorders (ASD) and gender dysphoria (GD) between 1946 and 2018, and (2) to present the papers included in ... -
Glossa som forskningsverktøy. Hva folk søker etter og hva resultatene brukes til
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Tekstlaboratoriets korpus og søkegrensesnittet Glossaer utviklatil bruk for språkforskere og andre interesserte fra hele Norden og resten av verden. I denne artikkelen viser vi hvordan søkesystemet Glossa er utviklafram ... -
God i både nynorsk og bokmål allereie på barnesteget?
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Good mathematics teaching at lower primary school level
(Chapter, 2019)This paper explores Norwegian lower primary teachers’ views about good mathematics teaching as revealed in a focus group interview at the end of a two-year school-based professional development program. Analyses of the ... -
Gutter med problematisk eller skadelig seksuell atferd- under barnevernets omsorg
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Når det gjelder gutter under kriminell lavalder som har begått seksuelle overgrep, blir disse ofte plassert i institusjoner under barnevernets omsorg, selv om dette ikke er beste løsning hverken for gutten det gjelder, ... -
How To Be Prepared for the Difficult Conversation
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In this paper, we present a minor research and development project with a group of teachers in primary school who, in agreement with the school management, have been trained and educated in the challenging task of facilitating ... -
Human Stigmergic Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 6 presents human stigmergic problem solving as a distinct “solution-centered” subtype of CI with biological antecedents in the trail laying and nest building of ants. Stigmergy describe how many individuals agents ... -
Human Swarm Problem Solving
(Chapter, 2022)Chapter 4 discusses human swarm problem solving as a distinct subtype of CI with biological antecedents in nest siting among honeybees and flocking behavior. Building on recent biological research, this chapter discusses ... -
Humoral response to Clostridium difficile in inflammatory bowel disease, including correlation with immunomodulatory treatment
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Background and Aim: An abnormal immune response to intestinal bacteria has been observed in Crohn’s disease (CD). Clostridium difficile infection incidence and severity are increased in CD, but reports on the humoral ... -
Hva er egentlig teknologideterminisme? Et forsøk på å tydeliggjøre begrepet gjennom å skille mellom nomologisk og normativ teknologideterminisme
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-12-16)I denne artikkelen forsøker jeg å utvikle en bred definisjon av teknologideterminisme som begrep. Med utgangspunkt i Bruce Bimber (1994) sin definisjon skiller jeg mellom to typer teknologideterminisme, den nomologiske og ... -
"Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ...