Blar i Tidsskrift- og avisartikler. LU på tittel
Viser treff 57-76 av 106
-
Om Fortuna - metafysikk i pedagogikken?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This essay is an attempt to participate in a discussion about metaphysics today. I claim that metaphysic now seems silenced or taken for granted. Machiavelli’s idea of fortuna or fate (Norwegian: lagnad) represents question ... -
Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier
(Peer reviewed; Journal article, 2020)For at atferdsanalytiske studier skal inkluderes i evidensbasene må forskningsdesign og de tilhørende statistiske analyser være av god kvalitet. En kvalitetsindikator innen psykologiforskning er bruk og rapportering av ... -
Om verbplassering og verbmorfologi i amerikanorsk
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker tilhøvet mellom verbbøying og ordstilling i ein språkkontaktsituasjon der norsk er det eine språket og engelsk det andre. Meir spesifikt er datatilfanget henta frå fleire datasett med opptak av ... -
On a math mission: The time and space compression of professional identity and values in prospective mathematics teachers’ stories
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article analyzes and discusses the professional values of prospective mathematics teachers. Theoretical approaches to the understanding of teachers’ professional values, such as critical mathematics education and ... -
Part 3: The study on the development of human mental activity: Lecture 10. The development of mental actions and the orienting basis of actions
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Evaluering av den nasjonale etter- og videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet viser at lærere i videreutdanning deler lite av den nyervervede kunnskapen med kollegaer og ledelse, og at det i begrenset grad legges ... -
Pronominale demonstrativer: Nye perspektiver fra norsk og svensk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen diskuterer pronominale demonstrativer i eldre norsk talespråk og i svensk skriftspråk fra1800-tallet og moderne tid. Vi viser at pronominale demonstrativer er belagt hos talere født både i Sverige ... -
Prospective Mathematics Teachers' Emotions and Identity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents an in-depth study illuminating prospective teachers’ (PTs) emotions and identity in their development of becoming mathematics teachers. The participants study at a general teacher education programme ... -
PROTOCOL: Language interventions for improving oral language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)This protocol presents the plan for a systematic review that will investigate the effect of oral language interventions for children with intellectual disability (ID), language disorder (LD), autism spectrum disorder (ASD), ... -
PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019-12-17)I artikkelen argumenteres det for et sterkere fokus på utviklingsperspektiv i språklig kartlegging og opplæring av barn og unge som lærer norsk som andrespråk, og for at det er behov for et kartleggingsverktøy med klare ... -
Reading religion in Norwegian textbooks: are individual religions ideas or people?
(Journal article; Peer reviewed, 2018-06-18)Different religions are treated in different ways in Norwegian sixth form textbooks. We carried out an exhaustive content analysis of the chapters devoted to individual religions in textbooks for the Religion and Ethics ... -
Reconceptualising sleep: Relational principles inside and outside the pram
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article explores sleep among kindergarten infants and toddlers. Although the collective order of sleep in kindergarten makes it a relational issue, the search here is for relations that extend beyond human actors and ... -
Refleksjon ein uttynna medisin
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The main object of this article is to contribute to a clearer use of the concept reflection. The question is whether reflection has become an overexposed and diluted medicine in educational thinking. To answer this question ... -
Rektorutdanningens potensial i en flerkulturell kontekst
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I et samfunnsperspektiv er det nødvendig å gi økt oppmerksomhet til spørsmål som berører språklig og kulturelt mangfold, der skoleledere har et særskilt ansvar for å følge opp den nasjonale skolepolitikken på dette området. ... -
Reprint of: Learning for the future: Insights arising from the contributions of Piotr Galperin to the cultural-historical theory
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The contribution of Piotr Galperin (1902–1988) to cultural - historical theory and related approaches to pedagogy remains little known in the West and is often reduced to listing the phases of the formation of mental ... -
The Role of Context in Language Development for Children With Autism Spectrum Disorder
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Parent and preschool teacher ratings of the 10 noun categories of MacArthur-BatesCommunication Development Inventory (CDI) were used to study expressive languagein 2–4-year-old children with autism spectrum disorder (ASD) ... -
Role of teachers in students' mathematics learning processes based on robotics integration
(Peer reviewed; Journal article, 2019-05-04)We analyze the role of the teacher in the collective learning processes of students using Engeström's (1987) activity system analysis in cultural–historical activity theory (CHAT). CHAT enables the analysis of the effect ... -
Short Report: Social Perception of High School Students with ASD in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019-11-06)An increasing number of students with autism spectrum disorder (ASD) enroll in inclusive schools and classrooms. The aim of this study was to research how students with ASD experience the social aspect of inclusive high ... -
Sinte gutter gråter ikke!
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ...