Browsing HIØ's skriftserier by Title
Now showing items 21-40 of 197
-
Bilde som kilde for læring
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:4, Research report, 2013-10-04)Sammendrag Dette er en rapport fra grunnskolens praksisfelt. Det overordnede formålet er å anvende kunst og kultur som læringsmetode, der eleven ut fra sitt erfaringsnivå tilegner seg kunnskap ved å oppleve, innhente og ... -
BLACKBOARD : et verktøy som effektiviserer praktiske/administrative oppgaver eller et instrument for stimulering av læringsaktiviteter? Erfaringer med bruk av læringsplattform fra Høgskolen i Østfold. Avdeling for Helse- og sosialfag
(Arbeidsrapport(Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-04-25)Denne rapporten tar sikte på å belyse hvorledes en læringsplattform (her: Blackboard) har blitt benyttet ved Avdeling for helse- og sosialfag. Rapporten tar utgangspunkt i 4 ulike læringsplattformkurs knyttet til bachelorstudier ... -
Blackboard er bare HELT nødvendig!!
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-10-17)Ved HiØ, Avdeling for helse- og sosialfag benyttes læringsplattformen Blackboard som et administrativt og pedagogisk verktøy ved alle studier. Høsten 2007 og våren 2008 ble det gjennomført to undersøkelser for å belyse ... -
Boligpriser, formueseffekter og endringer i boliglånsmarkedet
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:4, Working paper, 2011-08-29)Denne artikkelen knytter formueseffektene som følger fra økte boligpriser opp mot viktige endringer i det norske boliglånsmarkedet de siste 10 årene. To aspekter belyses: For det første hvordan boligmarkedsklatring gjør ... -
Born at the wrong time?: The effects of the 2004 Minority Education Reform on pupil performance in Latvia
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:12, Working paper, 2012-10-01)One quarter of all schoolchildren in Latvia go to the publicly funded minority (predominantly Russian) schools. In 2004, the language of instruction in minority schools was changed from essentially minority language to a ... -
Bortvalg, frafall eller utdanningsbrudd? Hvordan kan vi forhindre at ungdom bryter løpet i videregående skole? Basert på intervjuer med nøkkelpersoner ved 6 videregående skoler i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:12, Research report, 2011-01-04)Denne rapporten er en oppfølger til rapporten “Utdanningsvalg i Østfold”, som kom våren 2009 og var en oppsummering og evaluering av arbeidet med faget Utdanningsvalg i Østfold. Nå har vi sett på hvordan videregående ... -
Bruk av fokusgruppeintervju som metode i evaluering av nytt praksisopplegg
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:3, Research report, 2013-09-03)Nye prosjekter innen barnevernfeltet krever systematisk evaluering for å bedre kvaliteten på arbeidet som utføres. Kvalitativ forskning gir dybde kunnskap som henter opp erfaring fra levd liv. Bruk av fokusgrupper i ... -
Brukerperspektiv på brukerstyrt personlig assistanse i Fredrikstad
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-10-30)12 personer som mottar brukerstyrt personlig assistanse (BPA) ble intervjuet, våren 2007. BPA gir større frihet og mulighet til å leve et tilnærmet normalt liv, enn andre kommunale hjelpeordninger, fordi man får mer kontroll ... -
A comment on mortgage procyclicality
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:3, Working paper, 2010-09-06)This paper comments on mortgage procyclicality. A framework for credit constraints along the lines of Kiyotaki and Moore (1997) illustrates the potential regime shift in the credit risk assessments of mortgagees. Depending ... -
A comment on the optimal structure of export processing free zones
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-09-10)This article comments on the industrial structure of developing countries’ export processing free zones (EPZ). As developing countries are exposed to irrecoverable entry costs in international markets, the relationship ... -
Continuity and change in stakeholder regimes: reflections on methods and methodology
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:5, Working paper, 2010-12-15)For many years, universities have been regarded as operating isolated from their socioeconomic and political environment. However, there is now a demand for universities to verify their relevance to society. This paper ... -
Conversations with civil servants: East European public administration reform in search of socio-economic development
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:8, Working paper, 2011-12-06) -
Dagtilbudene for eldre i Fredrikstad kommune : en kartleggingsundersøkelse
(Oppdragsrapport(Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)På bakgrunn av den betydelige omorganiseringen dagsentertjenesten for eldre i Fredrikstad har vært gjenstand for de siste årene, ble det tatt initiativ fra politisk og faglig hold i kommunen til å gjøre en kartleggingsundersøkelse ... -
Das skandinavische Modell heute: ein Beispiel moderner keynesianischer Wirtschaftpolitik?
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:2, Working paper, 2010-04-19)Die Anfänge einer als „skandinavisches Modell“ bezeichneten Wirtschaftspolitik liegen in den dreißiger Jahren des letzten Jahrhunderts. Bereits damals wurden insbesondere in Schweden und Norwegen unter der politisch-ideologischen ... -
Deling av refleksjonsnotater i Blackboard : en pilotundersøkelse med 2. års sykepleiestudenter
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:8, Research report, 2010-06-28)I forbindelse med sykepleierstudenters praksisperioder, møtes studentene i refleksjonsgrupper på skolen sammen med praksislærer (PSH-dager). I dette prosjektet har studentene delt sine refleksjonsnotater skriftlig med ... -
Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ... -
Det er lettest å snakke når en skal si noe : studenterfaringer med nettstøttet samarbeid
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Hensikten med oppgaven er å oppnå økt innsikt i og forståelse av hvordan høgskolestudenter kan nyttiggjøre seg nettstøttet samarbeid i forbindelse med sine prosjektarbeider. Teoretisk forankring baserer seg på litteratur ... -
Egenomsorg, behov og mestring: i samarbeid med Norsk Revmatikerforbund
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-14)Dette er en rapport om det første forsøket på å starte en form for selvhjelpsgrupper blant nordmenn med revmatisme i Spania. Norsk revmatikerforbund og Høgskolen i Østfold stod ansvarlig for prosjektet, som ble støttet av ... -
Egenomsorg, behov og mestring: i samarbeid med Norsk Revmatikerforbund
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-14)Dette er en rapport om det første forsøket på å starte en form for selvhjelpsgrupper blant nordmenn med revmatisme i Spania. Norsk revmatikerforbund og Høgskolen i Østfold stod ansvarlig for prosjektet, som ble støttet av ... -
Eldreomsorg i Askim kommune
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Dette er en rapport fra en undersøkelse om eldreomsorg i Askim kommune. Formålet med undersøkelsen var å få en bedre innsikt i hvordan Askim kommune prioriterer eldreomsorgen, og det var et særlig ønske å se på forholdet ...