Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjeld, Hilde Sofie
dc.contributor.authorHafstad, Sigrun Staal
dc.contributor.authorJensen, Magne Skibsted
dc.contributor.authorRamberg, Lin Elisabet Sandhaug
dc.date.accessioned2022-02-01T15:07:53Z
dc.date.available2022-02-01T15:07:53Z
dc.date.created2021-12-13T11:44:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2021, 105 (5), 482-494.en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976326
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan skoleovertakelse bidrar til forståelse av og innsikt i skolen som organisasjon og skoleledelse hos lærerstudenter med l. Studien baserer seg på data fra sju gruppeintervjuer. Sentrale funn er at studentene opplevde å få et innblikk i hva det innebærer å være skoleledere og en mer systemisk forståelse av skolen. Konklusjonen løfter fram forslag til enkelte forbedringer av praksisformen.en_US
dc.description.abstractThis article examines how school adoption contributes to insight into the school as an organisation and school leadership among student teachers with leadership responsibilities. The study is based on data from seven group interviews. Central findings are that the students experienced an insight into what it means to be school leaders and a more systemic understanding of the school. The conclusion highlights proposals for some improvements in the form of practice.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.subjectskoleovertakelseen_US
dc.subjectlærerstudentpraksisen_US
dc.subjectskoleledelseen_US
dc.subjectskolen som organisasjonen_US
dc.subjectschool adoptionen_US
dc.subjectstudent teacher practiceen_US
dc.subjectschool leadershipen_US
dc.subjectthe school as an organizationen_US
dc.title«Vanskelig å forestille seg hvordan det er å være i ledelsen før man står der»: En studie om studenters erfaringer som skoleledere i skoleovertakelseen_US
dc.title.alternative“It’s hard to imagine what it’s like to be a leader before you stand there”: A study of students’ experiences as school leaders in school adoptionen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© Universitetsforlaget.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.source.pagenumber482-494en_US
dc.source.volume105en_US
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.issue5en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2021-05-06
dc.identifier.cristin1967691
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel