dc.contributor.author | Fjeld, Hilde Sofie | |
dc.contributor.author | Hafstad, Sigrun Staal | |
dc.contributor.author | Jensen, Magne Skibsted | |
dc.contributor.author | Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug | |
dc.date.accessioned | 2022-02-01T15:07:53Z | |
dc.date.available | 2022-02-01T15:07:53Z | |
dc.date.created | 2021-12-13T11:44:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2021, 105 (5), 482-494. | en_US |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2976326 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker hvordan skoleovertakelse bidrar til forståelse av og innsikt i skolen som organisasjon og skoleledelse hos lærerstudenter med l. Studien baserer seg på data fra sju gruppeintervjuer. Sentrale funn er at studentene opplevde å få et innblikk i hva det innebærer å være skoleledere og en mer systemisk forståelse av skolen. Konklusjonen løfter fram forslag til enkelte forbedringer av praksisformen. | en_US |
dc.description.abstract | This article examines how school adoption contributes to insight into the school as an organisation and school leadership among student teachers with leadership responsibilities. The study is based on data from seven group interviews. Central findings are that the students experienced an insight into what it means to be school leaders and a more systemic understanding of the school. The conclusion highlights proposals for some improvements in the form of practice. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.subject | skoleovertakelse | en_US |
dc.subject | lærerstudentpraksis | en_US |
dc.subject | skoleledelse | en_US |
dc.subject | skolen som organisasjon | en_US |
dc.subject | school adoption | en_US |
dc.subject | student teacher practice | en_US |
dc.subject | school leadership | en_US |
dc.subject | the school as an organization | en_US |
dc.title | «Vanskelig å forestille seg hvordan det er å være i ledelsen før man står der»: En studie om studenters erfaringer som skoleledere i skoleovertakelse | en_US |
dc.title.alternative | “It’s hard to imagine what it’s like to be a leader before you stand there”: A study of students’ experiences as school leaders in school adoption | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Universitetsforlaget. | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.source.pagenumber | 482-494 | en_US |
dc.source.volume | 105 | en_US |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 5 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-06 | |
dc.identifier.cristin | 1967691 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |