For hvem ønsker vel å leve i huler? En utforskning av begrepet «bærekraftig utvikling» i norske stortingsdebatter (1998–2019).
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2976565Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Axelsson, M. & Opset, B.B. (Red.). (2021). Fortellinger om bærekraftig utvikling: Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget. 10.18261/9788215050089-2021-02Sammendrag
«Bærekraftig utvikling» er ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen, og det er økende interesse for bærekraftpedagogikk både nasjonalt og internasjonalt. «Bærekraftig utvikling» må forstås i et samfunnsmessig perspektiv, og kapitlet viser hvordan begrepets meningsmangfold i stortingsdebattene kan uttrykke både vekstkritikk og status quo, og fungere avpolitiserende. «Bærekraftig utvikling» bør derfor suppleres med perspektiver fra økokritikken og andre kritiske perspektiver på miljøproblemet. Sustainable development’ and education for sustainable development have received an increased interest over the recent years, and should be understood with reference to political context. The chapter examines the semantic plurality of this term as used in parliamentary debates, and finds that it can express both degrowth and status quo perspectives. ‘Sustainable development’ may usefully be supplemented by perspectives from ecocriticism, as well as other, more critical perspectives on environmental issues.