Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3112907Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse distribuert til lærerutdannere ved 5 grunnskolelærerutdanninger i Norge er analysert. Den tematiske analysen viser at følgende forhold har hatt påvirkning på kompetanseutviklingen: lavere terskel og større verktøykasse, drivkraft for didaktisk refleksjon og digital interaksjon og relasjon. Resultatene fra studien viser at omleggingen fra fysisk til heldigital undervisning utfordret lærerutdanneres undervisningspraksis og profesjonsfaglige syn på undervisning og læring med digital teknologi.
Utgiver
UniversitetsforlagetTidsskrift
Nordic Journal of Digital LiteracyOpphavsrett
© 2023 Author(s).Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Developing teachers’ digital identity: towards the pedagogic design principles of digital environments to enhance students’ learning in the 21st century
Engeness, Irina (Peer reviewed; Journal article, 2020)Digitalisation provides valuable opportunities for learning; however, it imposes demands on teachers. Teachers are expected not only to be profound users of educational technologies but also to engage in the design of ... -
Social media, digital health literacy, and digital ethics in the light of health equity
Rivera-Romero, Octavio; Gabarron, Elia; Miron-Shatz, Talya; Petersen, Carolyn; Denecke, Kerstin (Peer reviewed; Journal article, 2022)Objective: Social media is used in the context of healthcare, for example in interventions for promoting health. Since social media are easily accessible they have potential to promote health equity. This paper studies ...