Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på tittel
Viser treff 108-127 av 215
-
Learning for the future: Insights arising from the contributions of Piotr Galperin to the cultural-historical theory
(Journal article; Peer reviewed, 2018-12-06)The contribution of Piotr Galperin (1902–1988) to cultural - historical theory and related approaches to pedagogy remains little known in the West and is often reduced to listing the phases of the formation of mental ... -
Learning mathematics through activities with robots
(Peer reviewed; Journal article, 2019-11-22)There are several countries that integrate programming into their mathematics curricula, thereby making robotics an interesting aspect of mathematics education. However, the benefits of using robotics for mathematics ... -
Lecture 11. The phases of the formation of mental actions
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Lecture 12. The conditions for the development of the properties of the action. The phases of the development of the action
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Lecture 13. The process of internalisation. Theoretical and practical implications of the study on the phases of the development of mental actions
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)2005:2 2005:2 Erling Solerød (redaktør) Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie ISBN 82-7825-170-3 Fulltekst ISBN 82-7825-168-1 (Trykt) Norsk sammendrag: Å kunne ... -
Letter writing: An alternative approach in teacher education
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12-11)Instead of telling student teachers who they should be, we asked them: “Who are you?” We used a narrative approach to explore their own perspectives. The students were invited to share their thoughts and experi-ences in ... -
Lystig pedagogikk og narrativt begjær: to essays om Karen Blixens fortellinger
(Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-09)Lystig pedagogikk og narrativt begjær består av to essays om Karen Blixens fortellinger med spesielt fokus på homo ludens, det lekende mennesket. Det første essayet er en nærlesing av vintereventyret Peter og Rosa der vi ... -
Læring i skolenettverk. Mininettverk som utviklingsstrategi
(Chapter, 2011) -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Læringsstrategier og bruk av digitale verktøy
(Chapter, 2006)Repetisjonsstrategier med bruk av digitale verktøy viser til evnen til å bruke programvare som støtte for tilegnelse av enkle ferdigheter eller faktapreget lærestoff. Navigeringsstrategier med bruk av digitale verktøy viser ... -
Medium of instruction in school: The indigenous language, the national language or the official language? A case study from multilingual deep rural Kenya
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Research report, 2011-01-18)Denne publikasjonen er et resultat av en todagers metodekonferanse avholdt ved Høgskolen i Østfold den 3 - 4 mai 2010 mellom Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, ... -
Metoder og teorigrunnlaget for prosjekt Migras
(Rapport (Høgskolen iØstfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Mot normert, men ikke mot normalt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-06)Rapporten tar for seg gjennomstrømming i de flerårige lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold. Begrepet gjennomstrømming handler i denne sammenhengen både om hvor stor andel av studentkullene som fullfører den utdanningen ... -
Motivation to Contribute
(Chapter, 2022)Chapter 14 explores what motivates individuals to contribute to CI projects. If we think CI can benefit society, we need to understand what motivates individuals to engage in collective problems solving. However, both the ... -
Motoriske ferdigheter hos sju- og åtteåringer i 1995 og i 2004
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Det fokuseres stadig på at barns motoriske ferdigheter og fysiske form er blitt dårligere de siste årene. Faktum er at det i Norge er sparsomt med forskning som kan vise til sammenliknbare undersøkelser av barns motoriske ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Muntlig eksamen sett fra studentperspektiv: en undersøkelse blant lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold
(Rapport(Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-28)Denne rapporten beskriver en kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av lærerstudenters syn på muntlig eksamen. Forskningsarbeidet er en del av prosjektet ”Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen”, som ble støttet ...