Blar i Avdeling for helse og velferd (gjelder til og med 2020) på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 290
-
Dagtilbudene for eldre i Fredrikstad kommune : en kartleggingsundersøkelse
(Oppdragsrapport(Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)På bakgrunn av den betydelige omorganiseringen dagsentertjenesten for eldre i Fredrikstad har vært gjenstand for de siste årene, ble det tatt initiativ fra politisk og faglig hold i kommunen til å gjøre en kartleggingsundersøkelse ... -
Erfaringer med innføring av elektronisk læringsplattform i en høgskoleavdeling
(Norgesuniversitetets skriftserie, Research report, 2007)I artikkelen presenteres noen erfaringer med full implementering av en læringsplattform (her: Blackboard) fra avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Østfold (HiØ). Avdelingen er relativt stor (ca. 1400 studenter, ... -
Barnevern og strafferett : kan hensynet til straff og behandling forenes?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)Denne rapporten er en masteroppgave levert til 5. avdeling av masterstudiet i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo, høsten 2006. Temaet er det rettslige forholdet mellom barnevern og strafferett ... -
"Å få det svart på hvitt" : om innsyn i pasientjournalen
(Rapport(Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-01)Hvordan oppleves det å få innsyn i egen eller nære pårørendes pasientjournal? Dette er et spørsmål det er lite dokumentert kunnskap om, og som denne rapporten setter fokus på. Rapporten bygger på en intervjuundersøkelse ... -
BLACKBOARD : et verktøy som effektiviserer praktiske/administrative oppgaver eller et instrument for stimulering av læringsaktiviteter? Erfaringer med bruk av læringsplattform fra Høgskolen i Østfold. Avdeling for Helse- og sosialfag
(Arbeidsrapport(Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-04-25)Denne rapporten tar sikte på å belyse hvorledes en læringsplattform (her: Blackboard) har blitt benyttet ved Avdeling for helse- og sosialfag. Rapporten tar utgangspunkt i 4 ulike læringsplattformkurs knyttet til bachelorstudier ... -
BLACKBOARD : et verktøy som effektiviserer praktiske/administrative oppgaver eller et instrument for stimulering av læringsaktiviteter? Erfaringer med bruk av læringsplattform fra Høgskolen i Østfold. Avdeling for Helse- og sosialfag
(Arbeidsrapport(Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-04-25)Denne rapporten tar sikte på å belyse hvorledes en læringsplattform (her: Blackboard) har blitt benyttet ved Avdeling for helse- og sosialfag. Rapporten tar utgangspunkt i 4 ulike læringsplattformkurs knyttet til bachelorstudier ... -
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
Eldreomsorg i Askim kommune
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Dette er en rapport fra en undersøkelse om eldreomsorg i Askim kommune. Formålet med undersøkelsen var å få en bedre innsikt i hvordan Askim kommune prioriterer eldreomsorgen, og det var et særlig ønske å se på forholdet ... -
Samarbeid uten fellesskap : om individuelle planer i kommunalt psykisk helsearbeid
(Karlstad University Studies, Doctoral thesis, 2007-05)I denne avhandlingen ser jeg nærmere på innføringen av individuelle planer i kommunalt psykisk helsearbeid. Fra 1.7.2001 fikk personer som har behov for langvarige og koordinerte tjenester rett til en individuell plan. ... -
Studenters opplevelse og evaluering av undervisning og læringsmiljø : presentasjon av course experience questionnaire (CEQ) - og validering av tre norske versjoner, erfaringer med studiet (EMS)
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Course Experience Questionnare (CEQ) er et standardisert spørreskjema for studentevaluering av undervisning og læringsmiljø. I løpet av 1520 år er det blitt et in¬ternasjonalt kjent og anerkjent instrument for kart¬leg¬ging ... -
Organisatoriske innovasjoner i helsesektoren : prosessbaserte virksomhetsmodeller, evidensbasert praksis og behandlingslinjer
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-07)Denne rapporten diskuterer utviklingen av prosessbaserte virksomhetsmodeller i helse- og sosialsektoren, i første rekke etablering av behandlingslinjer i sykehus. Det argumenteres for at etablering av behandlingslinjer ... -
Pårørendes erfaringer fra møte med helsevesenet i Strømstad og Fredrikstad : en beskrivende/utforskende studie
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-08-15)Sammendrag Strømstad og Fredrikstad kommune har et samarbeidsprosjekt med navn ” Den røde tråden i demensomsorgen”. Prosjektet beskrives som en forstudie om den demenssyke og pårørendes vei gjennom ”helsetjenesten”. ... -
"Nyutdannet og godt rustet til sykepleieryrket?" : sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Studiens hensikt er å besvare tre spørsmål: 1. I hvilken grad opplever nyutdannete sykepleiere seg forberedt til yrkesutøvelsen gjennom sykepleierutdanningen? 2. I hvilken grad er det forskjell mellom svarene sykepleierne ... -
Internasjonalisering - ute i verden eller "bare" hjemme : påvirkes utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter av ulike tiltak for å internasjonalisere utdanningen?
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-10-22)Fokus for rapporten er forholdet mellom utvikling av kulturell kompetanse hos sykepleierstudenter og internasjonaliseringstiltak i sykepleierutdanningen. Hensikt: Hensikten med studien er å få kunnskap om hvordan ... -
Brukerperspektiv på brukerstyrt personlig assistanse i Fredrikstad
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2007-10-30)12 personer som mottar brukerstyrt personlig assistanse (BPA) ble intervjuet, våren 2007. BPA gir større frihet og mulighet til å leve et tilnærmet normalt liv, enn andre kommunale hjelpeordninger, fordi man får mer kontroll ... -
Gruppeveiledning - en rimelig investering : faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-11-05)Studien handler om faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe. Studiens hensikt er å besvare hvilken betydning deltakelse i faglig veiledningsgruppe har for ... -
Høgskolebiblioteket som læringsressurs: hvilke oppfatninger har undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene om høgskolebibliotekets funksjon og om studenters behov for informasjonskompetanse?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-20)Denne rapporten er skrevet som en hovedoppgave, hvor problemfeltet er hvordan undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene vurderer høgskolebibliotekenes betydning i læringssammenheng. Følgende problemstillinger ... -
Prosjekt Britannia - en evaluering av samarbeid mellom frivillige organisasjoner
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-02-05)Det hadde gjennom lang tid vært et ønske om samlokalisering av flere organisasjoner i Fredrikstad. I 2004 kom et tidligere hotell som nå var eid av kommunen opp som et mulig lokale for samlokalisering av flere frivillige ... -
Om samfunnsforståelse, samfunnsutvikling, internasjonalisering og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-02-06)Rapporten er et forsøk i en genre som er lite utviklet i forhold til profesjonell læring og kompetanseutvikling. Forsøket har stor grad av saklig relevans i forhold til å utvikle hva samfunnsvitere kunne kalle en slitesterk ... -
Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen, desember 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-03-25)I desember 2006 arrangerte HiØ en fagdag i regi av PULS (Program for under¬visning, læring og studiekvalitet) for lærerne ved høgskolen. Hensikten var å sette søkelyset på prinsippet om at all undervisning i høgere utdan¬ning ...