Blar i Rapport (Høgskolen i Østfold) på tittel
Viser treff 32-51 av 74
-
IKT i læringsrommet : IKT, lokal skolepraksis og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ”ut i verden”, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. ... -
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning
(Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ... -
Informasjonsteknologifaget og skoleverket - en bakgrunn og handlingsplan for Norsk Informatikkråd
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-01-23)Rapporten starter med en oversikt over utviklingen av informasjonsteknologi som eget fag i skoleverket fra begynnelsen rundt 1970 og fram til nå, inklusive faget slik det er i Kunnskapsløftet. Også historikken innen bruk ... -
Informasjonstteknologi i videregående skole : en faglig og didaktisk analyse av lærerplanene i faget etter Reform 94
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2001)Læreplanreformen Reform 94 ga nye læreplaner for alle fag i videregående skole. Rapportens hovedmål er å gi en analyse av læreplanen i faget informasjonsteknologi etter Reform 94. Rapporten er delt i to: Den pedagogiske ... -
Innovasjon i utvikling og gjennomføring av et kurs for ingeniører
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006)De statlige undervisningsinstitusjoner er under press, både fra eier ved Kunnskapsdepartementet (KD) og fra de som ansetter våre utdannede ingeniører, i vårt tilfelle representert ved industrien som ønsker ”valuta for ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
Keynes i fortid og framtid : idéhistorie og teoriutvikling
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)John Maynard Keynes (1883-1946) hører med til den økonomiske disiplinens absolutte klassikere. Gjennom utgivelsen av The General Theory of Employment Interest and Money i 1936 regnes han som grunnleggeren av det vi i dag ... -
Kulturanalyse på Gimle skole
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ... -
La composition textuelle: des plans de textes à la macro-proposition
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2012:2, Research report, 2013-01-18)Nous situons notre travail dans le domaine de la linguistique textuelle et de l’analyse des discours avec l'ambition de travailler sur des corpus de textes longs. Ceci est le point de départ d'où sont déduites toute une ... -
Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)2005:2 2005:2 Erling Solerød (redaktør) Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie ISBN 82-7825-170-3 Fulltekst ISBN 82-7825-168-1 (Trykt) Norsk sammendrag: Å kunne ... -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Mappeevaluering og veiledningsbasert undervisning - hvem tjener og hvem taper? : erfaringer fra dataingeniørstudiet ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)Kvalitetsreformens intensjon om at studentene skal lykkes krever et læringsmiljø med god sammenheng mellom studentenes læring, undervisningen de tilbys og evalueringsformen. I denne rapporten beskrives et undervisningsopplegg ... -
Mat og måltider i sykehjem: undersøkelse utført for Sosial- og helsedirektoratet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-05-26)Denne rapporten bygger på en nasjonal undersøkelse om maten og måltidene ved landets sykehjem, utført i juni – august 2007. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet, i samarbeid med TNS Gallup. ... -
Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Research report, 2011-01-18)Denne publikasjonen er et resultat av en todagers metodekonferanse avholdt ved Høgskolen i Østfold den 3 - 4 mai 2010 mellom Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, ... -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Mot normert, men ikke mot normalt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-06)Rapporten tar for seg gjennomstrømming i de flerårige lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold. Begrepet gjennomstrømming handler i denne sammenhengen både om hvor stor andel av studentkullene som fullfører den utdanningen ... -
Motoriske ferdigheter hos sju- og åtteåringer i 1995 og i 2004
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Det fokuseres stadig på at barns motoriske ferdigheter og fysiske form er blitt dårligere de siste årene. Faktum er at det i Norge er sparsomt med forskning som kan vise til sammenliknbare undersøkelser av barns motoriske ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Muntlig eksamen sett fra studentperspektiv: en undersøkelse blant lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold
(Rapport(Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-28)Denne rapporten beskriver en kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av lærerstudenters syn på muntlig eksamen. Forskningsarbeidet er en del av prosjektet ”Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen”, som ble støttet ... -
"Nyutdannet og godt rustet til sykepleieryrket?" : sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Studiens hensikt er å besvare tre spørsmål: 1. I hvilken grad opplever nyutdannete sykepleiere seg forberedt til yrkesutøvelsen gjennom sykepleierutdanningen? 2. I hvilken grad er det forskjell mellom svarene sykepleierne ...