Rapport (Høgskolen i Østfold): Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 74
-
"Å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt" : kvalitetssikring av begynneropplæringa i lesing og skriving : evaluering av prosjekt "Lese- og skriveopplæring. Et samarbeidsprosjekt mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Dette er den avsluttende rapport fra evalueringen av ”Prosjekt lese- og skriveopplæring: et samarbeid mellom PP – tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold.” (Prosjekt Lese – skrive – mestre). ... -
"Nyutdannet og godt rustet til sykepleieryrket?" : sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Studiens hensikt er å besvare tre spørsmål: 1. I hvilken grad opplever nyutdannete sykepleiere seg forberedt til yrkesutøvelsen gjennom sykepleierutdanningen? 2. I hvilken grad er det forskjell mellom svarene sykepleierne ... -
Religion, visdom och humanism : en teologisk läsning av Hermann Hesses Siddhartha
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Hermann Hesse (1877-1962) er en av 1900-tallets mest leste og innflytelserike forfattere. Hele hans forfatterskap kan sies å være historien om hans egen søken etter sannhet. Han var influert av Freud, Jung, mystikk og ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
From Language Teacher to Teacher of Languages : results from a Socrates-project
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)From language teacher to teacher of languages er det norske teamets bidrag til Lingua-A prosjektet Intercomprehension in Language Teacher Education (ILTE, 1998 – 2002). De ulike teamene valgte å tilpasse ... -
Studiemiljø og læring : en sammenligning av to kull førsteårsstudenter i allmennlørerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2000)I denne rapporten sammenlignes to kull førsteårsstudenter i allmennlærerutdanningen med henblikk på studiemåter, syn på undervisningen, studiemiljøforhold, tidsbruk og sosiale forhold -
Økte personalressurser - bedret tjenestetilbud? : en undersøkelse av effekten av 13 nye årsverk i Åpen omsorg - kommunedel Onsøy
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Rapporten som er på 143 sider pluss vedlegg, omhandler en evalueringsstudie av effekten av tretten nye årsverk i kommunedel Onsøy. Undersøkelsen ble utført på oppdrag av Fredrikstad kommune. Undersøkelsen er retrospektiv ... -
Sammenhengen mellomn motorisk og språklig-kognitivt funksjonsnivå hos 11/12-åringer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Hensikten med dette prosjektet har vært å følge opp en gruppe bestående av 36 elever som første gang ble testet kognitivt, språklig og motorisk i 1995, da de var 7 og 8 år gamle. Ved oppfølgingsundersøkelsen i 1999 var ... -
Utvikling og bruk av kritiske programmerbare systemer : en kartlegging av kompetanse og behov i norsk industri
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)Rapporten beskriver resultatet fra en kartlegging blant norske bedrifter når det gjelder utvikling og bruk av kritiske programmerbare systemer, dvs. systemer der sentrale funksjoner styres av programvare og som ved å feile ... -
Self-Regulated learning and the use of Information and communications technology in Norwegian Teacher education : the project ICT as a factor of change in teacher education
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)I denne rapporten drøfter forfatterne norsk allmennlærerutdanning med spesiell vekt på de oppfatningene om læring og undervisning som kommer til uttrykk i rammeplanen for utdanningen. Spesielt tar de opp den sterke satsingen ... -
Mappeevaluering og veiledningsbasert undervisning - hvem tjener og hvem taper? : erfaringer fra dataingeniørstudiet ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)Kvalitetsreformens intensjon om at studentene skal lykkes krever et læringsmiljø med god sammenheng mellom studentenes læring, undervisningen de tilbys og evalueringsformen. I denne rapporten beskrives et undervisningsopplegg ... -
Keynes i fortid og framtid : idéhistorie og teoriutvikling
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)John Maynard Keynes (1883-1946) hører med til den økonomiske disiplinens absolutte klassikere. Gjennom utgivelsen av The General Theory of Employment Interest and Money i 1936 regnes han som grunnleggeren av det vi i dag ... -
Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
(Rapport Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning ... -
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning
(Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ... -
Reformasjonen i bilder : reformasjonsmaleren Lucas Cranach som didaktiker
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne publikasjonen handler om billedkunstneren Lucas Cranach som var den lutherske reformasjons maler og billeddidaktiker. Ruth Danielsen viser hvordan han polemiserte med bilder, hvordan han propaganderte med dem, og ... -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold. Evaluering av prosjektet : første delrapport desember 2003
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne rapporten er første delrapport i evalueringen av ”Prosjekt Lese- og skriveopplæring”. Formålet med prosjektet er å ”kvalitetssikre begynneropplæringen i lesing og skriving” slik at lese- og skrivevansker kan ... -
Det er lettest å snakke når en skal si noe : studenterfaringer med nettstøttet samarbeid
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Hensikten med oppgaven er å oppnå økt innsikt i og forståelse av hvordan høgskolestudenter kan nyttiggjøre seg nettstøttet samarbeid i forbindelse med sine prosjektarbeider. Teoretisk forankring baserer seg på litteratur ... -
Bedre læring av matematikk ved enkle midler? : rapport fra et utviklingsprosjekt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Går det an å bedre resultatene i matematikk ved hjelp av relativt enkle tiltak som ikke er mer ressurskrevende, verken med tanke på tiden lærerne bruker eller annen ressursbruk? Denne rapporten viser at det er mulig. Ved ... -
Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)2005:2 2005:2 Erling Solerød (redaktør) Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie ISBN 82-7825-170-3 Fulltekst ISBN 82-7825-168-1 (Trykt) Norsk sammendrag: Å kunne ...