• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Kapittel i bok/rapport/antologi. LU
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Kapittel i bok/rapport/antologi. LU
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen

Baltzersen, Rolf K.
Chapter
Submitted version
Thumbnail
Åpne
Innlevert versjon av bokkapittel (946.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2507894
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Kapittel i bok/rapport/antologi. LU [48]
Sammendrag
I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering av alle menneskelige handlinger i to helt ulike grunnleggende mønstre for handling eller praksisteorier. Modell I- handlinger er kjennetegnet av at man primært forsøker å løse problemer på egen hånd, mens mer konstruktive Modell II-handlinger viser til at man heller forsøker å løse problemer ved å involvere andre i prosessen. Argyris og Schön hevder de aller fleste opererer etter Modell-I handlingsstrategier i truende eller ubehagelige situasjoner fordi dette egentlig er automatiserte forsvarsmekanismer som alle har.

Med utgangspunkt i transkripsjoner av utvalgte samtalesekvenser fra en foreldresamtale og en veiledningssamtale viser jeg hvordan en nyutdannet lærer og hans veileder ser ut til å ta utgangspunkt i et relativt ensidig sett av Modell I-handlingsstrategier. Elementer av Modell II-handlinger er til stede, men de ser ut til å være svakt forankret i samtalen. Analysen støtter derfor ideen om at også nyutdannete lærere eller veiledere vil kunne orientere sine handlinger ut fra et tydelig Modell I- handlingsmønster i vanskelige samtalesituasjoner. I siste del av artikkelen foreslår jeg opplæringstiltak som kan styrke disse gruppenes evne til i større grad å benytte seg av Modell II-tilnærminger i profesjonelle veiledningssamtaler.
Utgiver
Gyldendal akademisk forlag.
Tidsskrift
Veiledning under nye vilkår
Opphavsrett
Dette er en preprint som er den versjonen som ble levert inn til forlaget.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit