Browsing Rapport (Høgskolen i Østfold). LU by Issue Date
Now showing items 21-36 of 36
-
Religion, visdom och humanism : en teologisk läsning av Hermann Hesses Siddhartha
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Hermann Hesse (1877-1962) er en av 1900-tallets mest leste og innflytelserike forfattere. Hele hans forfatterskap kan sies å være historien om hans egen søken etter sannhet. Han var influert av Freud, Jung, mystikk og ... -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ... -
Befrielseteologi och kristen humanism: en karakteristik av Allan Boesaks "Black Teology"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-09-30)En viktig teologisk retning i senere tid er den såkalte frigjøringsteologien. I Sør-Afrika har dette i høy grad tatt formen av Black Theology, en teologi hvor de svartes og de fargedes erfaring av virkeligheten er sentral. ... -
Utdanningsvalg i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-12-02)Denne rapporten dokumenterer arbeidet med delprosjektet ”Evaluering av faget Utdanningsvalg i Østfold” – et delprosjekt i det nasjonale prosjektet Nye samarbeidsformer mellom høgskoler/universiteter og praksisfeltet”, ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
"Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ... -
Bortvalg, frafall eller utdanningsbrudd? Hvordan kan vi forhindre at ungdom bryter løpet i videregående skole? Basert på intervjuer med nøkkelpersoner ved 6 videregående skoler i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:12, Research report, 2011-01-04)Denne rapporten er en oppfølger til rapporten “Utdanningsvalg i Østfold”, som kom våren 2009 og var en oppsummering og evaluering av arbeidet med faget Utdanningsvalg i Østfold. Nå har vi sett på hvordan videregående ... -
Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Research report, 2011-01-18)Denne publikasjonen er et resultat av en todagers metodekonferanse avholdt ved Høgskolen i Østfold den 3 - 4 mai 2010 mellom Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, ... -
Vurdering i praksis: rapport fra NFR-delprosjekt om kvalitet og innhold i vurderingsarbeidet i praksisopplæringen i allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2011:2, Research report, 2011-09-21)Rapporten fokuserer forholdet mellom teori og praksis i profesjonsutdanninger, med utgangspunkt i erfaringer fra allmennlærerutdanningen.Feltarbeidet omfatter spørreundersøkelser blant skoleledere, praksislærere og ... -
Muntlig eksamen sett fra studentperspektiv: en undersøkelse blant lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold
(Rapport(Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-28)Denne rapporten beskriver en kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av lærerstudenters syn på muntlig eksamen. Forskningsarbeidet er en del av prosjektet ”Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen”, som ble støttet ... -
Fantasi og virkelighet i Theodor Kittelsens mytiske forestillingsverden: rapport om et temaarbeid fra grunnskolens praksisfelt
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:2, Research report, 2013-06-04) -
Bilde som kilde for læring
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:4, Research report, 2013-10-04)Sammendrag Dette er en rapport fra grunnskolens praksisfelt. Det overordnede formålet er å anvende kunst og kultur som læringsmetode, der eleven ut fra sitt erfaringsnivå tilegner seg kunnskap ved å oppleve, innhente og ... -
Kulturanalyse på Gimle skole
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ... -
KARIB-prosjektet: Kulturanalyse og Reflekterende Prosesser i Barnehagen
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:6, Research report, 2014-01-27)Utdanningssystemer har ofte et behov for å kombinere utviklingen av spesifikk kunnskap og ferdigheter med kunnskaper som kan koples til kreativitet, problemløsning, bruk av fantasien, og evnen til å lære når man mislykkes. ...