Institutt for språk, litteratur og kultur: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 55
-
Changing concepts of greenhouse gas expressions: Discursive specialization in parliamentary discourses on climate change
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Global environmental change has provoked changes in how humans experience and perceive their relationship to nature. Such conceptual changes can be observed through language use, and specifically lexical change. This paper ... -
Stability and Change in the C-Domain in American Swedish
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article introduces American Swedish (AmSw) into the discussion of the C-domain in heritage Scandinavian. The study is based on spontaneous speech data from the Swedish part of the Corpus of American Nordic Speech ... -
Pronominal demonstratives in homeland and heritage Scandinavian
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper discusses pronominal demonstratives (PDs) in homeland and heritage (American) Norwegian and Swedish. We establish a baseline approximating the language of the early emigrants, based on 19th/20th century Norwegian ... -
Digital skills critical for education: Video analysis of students' technology use in Norwegian secondary English classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Globally, digital skills are a crucial aspect of education that schoolsshould develop systematically. Research on digital skills tends to be measured usingself-reports, performance tests or interventions. There ... -
People’s Conceptions and Valuations of Nature in the Context of Climate Change
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper investigates how people conceive and evaluate nature through language, in a climate change context. With material consisting of 1,200 answers to open-ended questions in nationally representative surveys in Norway, ... -
Traducir para el lector translingüe: incongruencias productivas entre tres versiones de Los niños perdidos de Valeria Luiselli
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Los niños perdidos (Un ensayo en cuarenta preguntas)es una autotraduc-ción de Valeria Luiselli publicada en 2016. Se trata de una traducción am-pliada de un texto publicado originalmente en inglés el mismo año. ... -
The Feministe Agenda in Rachilde's La Jongleuse: The artist and her creative power
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Lærernes valg og bruk av læremidler i spansk: Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen belyses læreres valg av læremidler i spanskfaget på ungdomstrinnet (elever i alderen 13-15 år) i Norge. Det rettes søkelys mot undervisningssykluser som tar sikte på å styrke elevenes kultur- og ... -
Litteratur for verdensreddere? Perspektiver og dilemmaer omkring bærekraftig utvikling i Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og i læreplanene
(Chapter, 2021)Kapitlet retter et analytisk blikk mot Simon Strangers ungdomsroman Verdensredderne og viser hvordan romanen inneholder elementer som egner seg for arbeid med temaet bærekraftig utvikling. En særlig oppmerksomhet rettes ... -
Med barneleseren inn i en økokritisk lesepraksis
(Chapter, 2021)I kapitlet retter vi oppmerksomheten mot de yngste leserne i skolen, og det som for mange barn er viktige møter med fortellingenes og bøkenes verden, gjennom bildeboka og høytlesningssituasjonen. Med naturorienterte ... -
Utforskande samtaler om talespråk i skolen: språklege metaperspektiv på barnetrinnet
(Chapter, 2021)Talemålsvariasjon er eit spesifikt norskfagleg tema som i liten grad har vore gjenstand for fagdidaktisk forsking. Lærarar må kunne legge til rette for metaspråklege samtaler i klasserommet der elevane kan utforske ... -
"Ein må tenke seg om, ser du veit du, kva ord ein skal bruke": Pragmatiske partiklar i amerikanorsk
(Chapter, 2021)Hovudfokus i denne artikkelen er på bruken av dei pragmatiske partik-lane ser du, veit du og trur eg i CANS – Corpus of American NordicSpeech. Desse blir samanlikna med bruk av engelsk you see, you know,I think og norsk ... -
Språkendring i Vika: En komparativ analyse av data fra to talespråkskorpus
(Chapter, 2021)Det vikværske dialektområdet dekker et stort geografisk område på det sentrale Østlandet, og flere beskrivelser av området viser til at vikværingene har ei oppfatning om at de snakker et felles talemål (Endresen 1990; ... -
Variation in Infinitive Markers in American Norwegian
(Chapter, 2021)The topic for this article is infinitive markers in American Norwegian. In the Corpus of American Nordic Speech, 'te' is found to be an alternative infinitive marker in addition to standard Norwegian 'å'. The present study ... -
Women, Animals and Fairness: An Ecofeminist Reading of Charlotte Wood's The Natural Way of Things (2015) and Animal People (2011)
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Challenging gender stereotypes?: The representation of women in two Ecuadorian comics
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Th e comic, the cartoon and the graphic novel are little-known genres in Ecuador despite the loyalty of their readers. In recent times, a handful of scriptwriters/illustrators have managed to open the way and publish their ... -
“Looking and feeling good on my own terms”: Amal’s hybrid identity in Randa Abdel-Fattah’s Does My Head Look Big in This?
(Chapter; Peer reviewed, 2021)The present chapter investigates the origins and importance of hybrid identity in sixteen-year-old Amal, Abdel-Fattah’s protagonist in Does My Head Look Big in Th is? Amal’s hybrid identity becomes increasingly unifi ed ... -
Continuing Education of English Teachers: Teachers’ Translation of New Knowledge into the Classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2021-07-01)This qualitative study seeks to gain deeper insight into how primary school teachers translate new knowledge about language learning into the classroom and how they experience development in their teaching practice through ... -
Absolutely happy in myself: Four women's negotations with patriarchy
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
For hvem ønsker vel å leve i huler? En utforskning av begrepet «bærekraftig utvikling» i norske stortingsdebatter (1998–2019).
(Chapter, 2021)«Bærekraftig utvikling» er ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen, og det er økende interesse for bærekraftpedagogikk både nasjonalt og internasjonalt. «Bærekraftig utvikling» må forstås i et samfunnsmessig ...