Blar i Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020) på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 215
-
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvedt og Spydeberg og Høgskolen i Østfold : evaluering av prosjektet: andre delrapport august 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
Skapande Logos : en introduktion til Rudolf Steiners kristologi
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)Rudolf Steiner, 1861-1925, var aktiv innen flere forskjellige virksomheter, pedagogikk, religion, økonomi, eurytmi etc., og er fremst kjent som grunnlegger av antroposofien. I motsetning til teosofien ser Steiner og ... -
En profet i Södern : Thomas Mertons förståelse av William Faulkner
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007)Trappistmunken Thomas Merton (1915-1968) er en av 1900-tallets mest omtalte konvertitter og mystikere. Han har fått oppmerksomhet ikke bare for sine skrifter om mystikk, men også for sitt sosiale engasjement og sitt interesse ... -
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
Mot normert, men ikke mot normalt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-06)Rapporten tar for seg gjennomstrømming i de flerårige lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold. Begrepet gjennomstrømming handler i denne sammenhengen både om hvor stor andel av studentkullene som fullfører den utdanningen ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
"Å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt" : kvalitetssikring av begynneropplæringa i lesing og skriving : evaluering av prosjekt "Lese- og skriveopplæring. Et samarbeidsprosjekt mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Dette er den avsluttende rapport fra evalueringen av ”Prosjekt lese- og skriveopplæring: et samarbeid mellom PP – tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold.” (Prosjekt Lese – skrive – mestre). ... -
Religion, visdom och humanism : en teologisk läsning av Hermann Hesses Siddhartha
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-10)Hermann Hesse (1877-1962) er en av 1900-tallets mest leste og innflytelserike forfattere. Hele hans forfatterskap kan sies å være historien om hans egen søken etter sannhet. Han var influert av Freud, Jung, mystikk og ... -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Hva er egentlig teknologideterminisme? Et forsøk på å tydeliggjøre begrepet gjennom å skille mellom nomologisk og normativ teknologideterminisme
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2008-12-16)I denne artikkelen forsøker jeg å utvikle en bred definisjon av teknologideterminisme som begrep. Med utgangspunkt i Bruce Bimber (1994) sin definisjon skiller jeg mellom to typer teknologideterminisme, den nomologiske og ... -
Den digitale lærergjerningen
(Chapter, 2009)I skole-Norge har IKT vært et ”hett” tema det siste tiåret. Diskusjonen har blant annet dreid seg om IKT har en positiv eller negativ læringseffekt. De siste par årene har man imidlertid innsett at det er umulig å besvare ... -
Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ... -
Befrielseteologi och kristen humanism: en karakteristik av Allan Boesaks "Black Teology"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-09-30)En viktig teologisk retning i senere tid er den såkalte frigjøringsteologien. I Sør-Afrika har dette i høy grad tatt formen av Black Theology, en teologi hvor de svartes og de fargedes erfaring av virkeligheten er sentral. ... -
Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-10-14)Lærende nettverk var et femårig prosjekt som ble avsluttet i 2009. Dette er det største pedagogiske prosjektet innenfor den nasjonale satsningen ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Med dette programmet skulle ... -
Utdanningsvalg i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-12-02)Denne rapporten dokumenterer arbeidet med delprosjektet ”Evaluering av faget Utdanningsvalg i Østfold” – et delprosjekt i det nasjonale prosjektet Nye samarbeidsformer mellom høgskoler/universiteter og praksisfeltet”, ... -
Lystig pedagogikk og narrativt begjær: to essays om Karen Blixens fortellinger
(Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-09)Lystig pedagogikk og narrativt begjær består av to essays om Karen Blixens fortellinger med spesielt fokus på homo ludens, det lekende mennesket. Det første essayet er en nærlesing av vintereventyret Peter og Rosa der vi ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Evaluering av PP-tjenesten i Våler kommune
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:3, Research report, 2010-08-18)Hver kommune og hver fylkeskommune skal i følge opplæringslova § 5-6 ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. PP-tjenestens arbeid i framtiden synes å være tilknyttet kommunenes ansvar for å iverksette forbeyggende, ...