Browsing Rapport (Høgskolen i Østfold). LU by Title
Now showing items 10-29 of 36
-
"Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ... -
Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-05)Learning platforms are widespread in Norwegian higher education. Nevertheless, there is considerable uncertainty regarding how to fully take advantage of a platform. Most evaluations have focused on common features of ... -
IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet ... -
IKT i læringsrommet : IKT, lokal skolepraksis og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)I denne boken rettes søkelyset mot informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) i grunnskolens ulike fag. Samtidig er ikt en kanal ”ut i verden”, og bruk av ikt i skolen har sammenheng med videre, globale fenomener. ... -
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen : rapporten fra PLUTO-prosjektet (2000-2003) ved Høgskolen i Østfold. Avdeling for lærerutdanning
(Rapport (høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen – 2000-2003” var en del av det nasjonale nettverkstiltaket PLUTO (Program for lærerutdanning, teknologi og omstilling). Høgskolen i Østfold har gjennomført et ... -
KARIB-prosjektet: Kulturanalyse og Reflekterende Prosesser i Barnehagen
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:6, Research report, 2014-01-27)Utdanningssystemer har ofte et behov for å kombinere utviklingen av spesifikk kunnskap og ferdigheter med kunnskaper som kan koples til kreativitet, problemløsning, bruk av fantasien, og evnen til å lære når man mislykkes. ... -
Kart- og terrengforståelse hos jenter på 15 og 16 år : trener-III-oppgave i orientering gjennomført i 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-08)I den foreliggende oppgaven har vi undersøkt kart- og terrengforståelsen hos sju aktive orienteringsjenter på 15 og 16 år. Den kvalitative forskningsmetoden fenomenografi danner basis for framgangsmåten vår. Vi har skygget ... -
Kulturanalyse på Gimle skole
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ... -
Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)2005:2 2005:2 Erling Solerød (redaktør) Lese- og skriveopplæring som pedagogisk utfordring: festskrift til Alfred Lie ISBN 82-7825-170-3 Fulltekst ISBN 82-7825-168-1 (Trykt) Norsk sammendrag: Å kunne ... -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Research report, 2011-01-18)Denne publikasjonen er et resultat av en todagers metodekonferanse avholdt ved Høgskolen i Østfold den 3 - 4 mai 2010 mellom Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, ... -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Mot normert, men ikke mot normalt
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-06)Rapporten tar for seg gjennomstrømming i de flerårige lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold. Begrepet gjennomstrømming handler i denne sammenhengen både om hvor stor andel av studentkullene som fullfører den utdanningen ... -
Motoriske ferdigheter hos sju- og åtteåringer i 1995 og i 2004
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Det fokuseres stadig på at barns motoriske ferdigheter og fysiske form er blitt dårligere de siste årene. Faktum er at det i Norge er sparsomt med forskning som kan vise til sammenliknbare undersøkelser av barns motoriske ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Muntlig eksamen sett fra studentperspektiv: en undersøkelse blant lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold
(Rapport(Høgskolen i Østfold);2011:3, Research report, 2011-09-28)Denne rapporten beskriver en kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av lærerstudenters syn på muntlig eksamen. Forskningsarbeidet er en del av prosjektet ”Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen”, som ble støttet ... -
Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
(Rapport Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning ... -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvedt og Spydeberg og Høgskolen i Østfold : evaluering av prosjektet: andre delrapport august 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2006) -
Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold. Evaluering av prosjektet : første delrapport desember 2003
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne rapporten er første delrapport i evalueringen av ”Prosjekt Lese- og skriveopplæring”. Formålet med prosjektet er å ”kvalitetssikre begynneropplæringen i lesing og skriving” slik at lese- og skrivevansker kan ... -
Reformasjonen i bilder : reformasjonsmaleren Lucas Cranach som didaktiker
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Denne publikasjonen handler om billedkunstneren Lucas Cranach som var den lutherske reformasjons maler og billeddidaktiker. Ruth Danielsen viser hvordan han polemiserte med bilder, hvordan han propaganderte med dem, og ...